Zuidoostboog bij Meteren volgende maand (juni 2016) open voor goederenvervoer
Betuweroute gaat de grens over NRC 16-04-20016
Planning Duitse deel Betuwe route.
Giftreinen dwars door onze binnensteden
Werkzaamheden derde spoor Duitsland start op 16 april
Goederentreinen worden omgeleid via Brabantroute. Duur 6 maanden.
Reconstructie treinbotsing Tilburg
Rechter veegt beroep Gebruikersvergoeding Spoor van tafel
Betonrot Betuweroute
Megastrop voor Prorail (Telegraaf 15 september 2015)
Vanaf Oktober nieuwe omleidingen vanwege 3e spoor in Duitsland
Met Kunststof dwarsliggers geluidsreductie van 3 tot 5 dB
Gevaarlijke stoffen over het spoor: provincie en gemeenten zijn er nog lang niet gerust op.
Inhoud Giftreinen vaak onbekend
Goederentreinen veroorzaken:
Ondergronds geluid, een nieuw soort bodemvervuiling eigenlijk:
mechanische golven die zich voortplanten door de grond
die gebouwen e.d. in trilling brengen
en zo leiden tot:
constructieve schade, trillingshinder en geluidhinder, verstoring van processen
zie: Arnold Koopmans TNO
Bedrijven keren Spoor de rug toe.
Stijgende kosten, toenemende onzekerheid en onvoldoende prioriteit zorgen ervoor dat handels- en productiebedrijven hun goederen steeds minder over het spoor laten vervoeren. Verladersorganisatie EVO wil daarom dat staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur en Milieu maatregelen neemt.
EVO Bedrijven keren het Spoor de rug toe !Aanstaande woensdag 22 april Aanvangstijd is 19:30 uur.
vindt in de Raadszaal van de gemeente ’s-Hertogenbosch een Informatiebijeenkomst plaats over het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS).
Het doel van de bijeenkomst is alle raadsleden aan te sporen en te informeren over het PHS. De bijeenkomst zal de basis vormen voor de toekomstige besluitvorming en beslissend zijn voor de wijze waarop de gemeente ons gaat steunen. Om de gemeente te laten zien dat PHS erg leeft onder de bewoners roepen we iedereen uit de Vughterpoort op naar de bijeenkomst te komen!
zie: www.norail.nl |
Botsing tussen passagiers- en goederentrein - Eén lichtgewonde |
Bij Tilburg heeft zich ter hoogte van het Reitseplein op 6 maart 2015 rond 16.45 een treinbotsing voorgedaan tussen een passagiers- en een goederentrein. De goederentrein bevat lpg, een kleine hoeveelheid lekt uit de trein. Het Reitseplein ligt tussen de stations Tilburg University en het Centraal Station in Tilburg.
Ik zei toch al: als het kan
gebeuren, dan gebeurt het ook.
En dan nog iets: lees aandachtig
wat de overheid communiceert:
· - de stof is niet
schadelijk voor de volksgezondheid;
· - bewoners wordt
geadviseerd om ramen en deuren dicht te houden.
Henk Schuurs
Brandbrief over veiligheid op het spoor - Gemeente Tilburg
Tijd voor een breed debat over goederentreinen
Er moet alsnog een maatschappelijk
debat komen over nut en noodzaak om goederentreinen door stedelijke gebieden te
leiden.
Programma Hoogfrequent Spoor bestaat
uit twee delen namelijk personentreinen en goederentreinen over bestaand spoor.
Vreemd genoeg gaat het er in de acceptatiecampagne tot nu toe vrijwel alleen
over personentreinen. ‘Reizen zonder spoorboekje’ is bekend bij elke
Nederlander. Over de enorme toename van goederentreinen over hetzelfde spoor is
het vooralsnog doodstil. Bewoners, gemeenten en provincies worden de komende
jaren opgezadeld met een toenemende hoeveelheid goederentreinen.
Het goederentreinoffensief vloeit
rechtstreeks voort uit het akkoord dat een tiental jaar geleden werd gesloten
door economisch belanghebbende organisaties en het kabinet. Zij kwamen overeen
het bestaande spoor grondig uit te gaan nutte. Het spoor moest 24 uur per dag
worden gebruikt. Er was in de avond en nacht voldoende capaciteit over die
gevuld kon worden met goederentreinen. Door snelheidverhoging van
goederentreinen zouden overdag de personentreinen minder of geen problemen
ondervinden. Winst aan alle kant.
Als vervoerders, ProRail, Keyrail,
Havenbedrijf Rotterdam, Havenbedrijf Amsterdam, decentrale overheden, verladers
en het Strategisch Platform Logistiek de handen zo gretig ineen slaan, is dat
een reden voor argwaan. De tegenkrachten zijn immers ingekapseld. Het debat komt
niet meer van de grond en de burger wordt met voldongen feiten geconfronteerd.
Ja, het is een prima idee het spoor efficiënt
te gebruiken en daar is in principe niets mis mee. Maar het blijft de vraag of
goederentreinen door stedelijke gebieden te leiden wel acceptabel is.
Vrachtwagens met gevaarlijke stoffen worden door de overheid terecht uit
binnensteden geweerd. Hoe kan het dat dezelfde overheid wel treinen met
gevaarlijke stoffen door een binnenstad laat rijden? Treinen met volumen vele malen
groter dan een vrachtwagen. Hebben we daarvoor niet de peperdure Betuweroute
aangelegd? Hoe kan het dat bulk goederen zoals ertsen en kolen niet per schip worden
vervoerd? Schepen gaan niet dwars door binnensteden, maken minder geluid en
veroorzaken absoluut geen trillingen.
In Groningen hebben bewoners meer dan
twintig jaar gestreden om aan te tonen dat hun huizen kapot gingen van de
aardbevingen. Aardbevingen die veroorzaakt worden door gasonttrekking uit de
bodem. Bewoners beschrijven de bevingen ‘alsof er een zware goederentrein langs
je huis dendert’. Investeren in beperking van de eventuele gevolgen was
onbespreekbaar. De economie van het project, de gaswinst, stond voorop.
Afwaardering van woningen en zelfs onbewoonbaar verklaarde woningen zijn het
gevolg. Het is nu al een feit dat zware treinen de huizen doen trillen en dat
mensen elke nacht worden wakker geschut. Bewoners maken zich terecht zorgen
over de gevolgen voor huizen, de veiligheid en hun gezondheid.
De vrijheid van verkeer van goederen en personen binnen Europese
lidstaten leidt tot goederentreinen door steden. Dat is voor vervoerders de
goedkoopste en kortste weg. Daarmee wordt een ander Europees fundamenteel recht
geschonden, namelijk de rechten van de mens. Mensen hebben er recht op om veilig
en ongestoord in hun huis te kunnen slapen.
Het RIVM rapport van februari 2015 stelt specifiek dat treinverkeer de oorzaak is dat 270.000 Nederlanders in ernstige mate last van trillingen hebben. Daarom moet de vrijheid van goederenvervoer over bestaand spoor beperkt worden. Geen goederenvervoer, per vrachtauto of trein, door stedelijke gebieden.
Het RIVM rapport van februari 2015 stelt specifiek dat treinverkeer de oorzaak is dat 270.000 Nederlanders in ernstige mate last van trillingen hebben. Daarom moet de vrijheid van goederenvervoer over bestaand spoor beperkt worden. Geen goederenvervoer, per vrachtauto of trein, door stedelijke gebieden.
Het zou goed zijn als er alsnog een
breed debat op gang komt over nut en noodzaak van goederentreinen over bestaand
spoor. Niet ProRail, als projectleider van PHS, of enig ander economisch
belanghebbende mag over deze keuze gaan. Het zijn de democratisch gekozen
volksvertegenwoordigers die hierover een beslissing moeten nemen. De provincialenstaten
verkiezingen bieden daartoe een uitgelezen kans.
Nico van den Heuvel
073 Nieuwscafé
Op
maandag 9 maart debatteert Actiecomité Goederentreinen Nee (Diana van Lieshout) in het
073 Nieuwscafé in de Verkadefabriek.
Tegensprekers
zijn:
1)
Directeur
Koninklijk Nederlands Vervoer (de heer Toet)
2)
Wethouder
Verkeer Den Bosch (de heer van Son).
De
bijeenkomst begint om 20.00 uur en eindigt om 21.30 uur.
U
allen bent hiervoor van harte uitgenodigd!
Diana van Lieshout spreekt in Commissie Ruimtelijke Ordening en Beheer |
Hieronder: Zeer goede analyse. Nog steeds aktueel !!!!!!!
De hoofdkwestie is natuurlijk het ónzalige’ plan om
anno 2015 het bestaande spoor dwars door bestaande steden en dorpen structureel
te verzwaren ten behoeve van het goederenvervoer.
RWS legt de auto(snel)wegen buiten de bebouwde
kommen aan.
Prorail bouwt spoorinfrastructuur uit die ooit
- voor 1900 - buiten de toenmalige dorpen en steden is aangelegd, maar
thans binnen de bebouwde kommen ligt. Tot ca 1970 liep de A2 dwars door
Den Bosch en Vught. In 2015 plant Prorail de ‘A2 van het spoor’ nog
steeds dwars door Den Bosch en Vught.
Jan Verkuylen.
Jan Verkuylen.
Hieronder zijn zienswijze op "Sporen in den Bosch"
Van: Jan Verkuylen (Bureau
Verkuylen) [jverkuylen@bureauverkuylen.nl]
Verzonden: woensdag 10 oktober
2012 22:31
Aan: Centrum Publieksparticipatie
Onderwerp: zienswijze
spoorplannen Den Bosch Vught Boxtel etc.
Geachte verantwoordelijken,
Ondergetekende heeft de informatieavond 20
september jl in Den Bosch bezocht.Van de zijde van Prorail cq het ministerie
was het een professioneel goed geregisseerde avond. De toelichtingen waren
duidelijk. De vragen werden allemaal beantwoord.
Ondergetekende heeft zijn verbazing
uitgesproken dat over wat met de spoorlijn Meteren -Den Bosch -Boxtel etc te
gebeuren staat. Ondergetekende is nog betrokken geweest bij de lobby naar
minister May-Weggen voor de aanleg van de Betuwelijn vanuit het Brabantse belang
om de Brabantse steden te verlossen van het goederenvervoer. De Betuwelijn is
er, maar het goederenvervoer door Brabantse steden blijft. Miljoenen worden
geinvesteerd in de uitbouw van de spoorinfrastructuur Meteren, Den Bosch,
Vught, Boxtel Einhoven en verder. Dit is een investering voor meerdere
generaties. Een investering op een verkeerde plaats. Waarom niet gewacht op
meer afstemming in Rijnland-Westfalen en gezamenlijke bekostiging daar.
Rijnland Westfalen zegt neen volgens de informatie. En wat als Brabant ook neen
zouden hebben gezegd. Het is zeer teleurstellend dat de Brabantse bestuurders
hieraan hun fiat hebben gegeven.
Door de
grootschaligheid worden de plaatsen Den Bosch, Vught en Boxtel sterk aangetast.
Stedenbouwkundig worden ze structureel "uiteengereten". De
leefbaarheid wordt over brede zones aangetast. De geluidsbelasting is al erg
hoog. Deze wordt nog hoger. In Den Bosch komt een hoge fly-over in de spoorlijn
richting Nijmegen die al op een dijk ligt. Dus hier wordt nieuw hoogspoor
aangelegd,terwijl elders juist gekozen wordt voor tunnels.
De
technische antwoorden "Voldaan wordt aan de geluidsnormen" "De
geluidsplafonds zullen niet worden overschreden" zijn deprimerend. De
normen zijn ingewikkelde berekeningen en worden niet kwalitatief gebruikt, maar
als een vehikel om bezwaren te ontkrachten. Wie doorziet de normen. Wie houdt
zich aan de normen. Rond de milieunormen hangt een Kafka-sfeer. Alom wordt
onderkent dat de stedelijke bevolking overbelast wordt met lawaai.
Honderdduizenden mensen slapen slecht vanwege het geluid van de autowegen en de
spoorwegen. Voor deze mensen gaat geldt "nooit meer goed slapen".
Vermoeide mensen worden depressief, nemen pillen en/of springen voor de trein
....
Het
huisvestingsbeleid in Nederland heeft geresulteerd in een behoorlijke woning
voor de meeste Nederlanders. De steden en dorpen functioneren stedenbouwkundig
eveneens ook behoorlijk. Maar de grootschalige hoofdinfrastructuur van
autowegen en spoorlijnen doorsnijdt als een autonoom netwerk de landelijke en
stedelijke gebieden met een zeer negatief effect op de leefbaarheid van
Nederland. Overal herrie, overal licht, De kwaliteit van het leefmilieu leven
zakt. Dove gevels om het geluid buiten te houden. Zitten op tuin of balkon is
voor honderd duizenden onaangenaam. Waar kun je zijn om tot rust te komen?
Er Is een
structurele onevenwichtigheid ontstaan tussen het leefmilieu van de individuele
burger en de grootschalige infrastructuur. De grootschalige infrastructuur en
het stedelijke gebied van de steden en dorpen zijn slecht op elkaar afgestemd.
Rijkswaterstaat en Prorail zijn technische instanties. Hun vak is niet
stedebouw met als taak aangename leefmilieus te creeren cq te behouden. Ze
krijgen teveel "vrije" ruimte.. van de wetgever om hun taak monofunctioneel uit te
voeren. Waarom een verhoging naar 130 km op autosnelwegen. Ze blijven onder het
plafond van de regels. Dit is toch eenzijdig onbehoorlijk technisch zonder
gevoel voor mensen die een aangenaam willen wonen. Ik zou niet graag voor RWS
of Prorail werken en meewerken aan zo' n belastende uitbouw van spoorwegen en
autowegen. De nieuwe grote opgave in de stedenbouw in de "stadsstaat
Nederland" is een vernieuwing van de integratie van de grootschalige
infrastructuur in de stedelijke en landelijke gebieden. In de stedelijke regio
Den Bosch -Vught zit het goed fout. De samenkomst van de auto(snel)wegen en
spoorwegen overrompelen de kleine stad Den Bosch en het woondorp Vught.
Ondergetekende
spreekt uit ervaring. Hij werkt als stedenbouwkundige en woont in Den Bosch
nabij de A2 en het hoogspoor naar Nijmegen. Dag en nacht ligt er een last van
lawaai. De recente toename van het treinverkeer is zeer hinderlijk. Dit wordt
nog uitgebreid, zonder dat geluidsvoorzieningen worden getroffen. Het ergste
zijn de nachtelijke goederentreinen die leiden tot "nooit meer goed
slapen",
Naar mijn
mening is op dit moment in grote delen van Nederland de geluidshinder de ergste
milieuvervuiling. Bestrijding hiervan zou de hoogste prioriteit moeten krijgen.
Om te beginnen zouden minstens de nachtelijke goederentreinen verboden moeten
worden. Nachtvluchten zijn toch ook verboden.
Samenvattend
houdt mijn zienswijze in dat de keuze voor de uitbouw van de lijn Meteren -Den
Bosch -Boxtel etc;
-stedenbouwkundig
gezien een structurele aantasting betekent van Den Bosch en Vught;
-de normen
geluidshinder veel te licht zijn;
-en meer
algemeen het voorstel: nachtelijke goederentreinen te verbieden.
Met
vriendelijke groet,
Jan
Verkuylen
Bureau
Verkuylen BV
Stedenbouw,
Landschap en Architectuur
073-6230434
|
|
jverkuylen@bureauverkuylen.nl
|
|
www.bureauverkuylen.nl
|
In de Media: PHS Meteren Boxtel (11-12-2014)
AD 25-11-2014
DUS Een goed reden om meer vervoer per Rijnaak te promoten.
Immers
Bijna de helft van het tonnage dat van Rotterdam naar het achterland gaat omvat Steenkool, IJzererts en Schroot (CBvS). Dus niet bepaals economisch hoogwaardige producten maar wel met een grote impact op de omwonenden van het spoor
AD 25-11-2014
Klik op artikel om te vergroten |
Hr Lak: Het Nederlands spoor is al erg duur en omdat ‘de Betuwelijn op de schop gaat’, ‘ondervindt het goederenvervoer daar hinder van en dus verhogen we de tarieven op het spoor met 13%” ???
DUS Een goed reden om meer vervoer per Rijnaak te promoten.
Immers
Bijna de helft van het tonnage dat van Rotterdam naar het achterland gaat omvat Steenkool, IJzererts en Schroot (CBvS). Dus niet bepaals economisch hoogwaardige producten maar wel met een grote impact op de omwonenden van het spoor
Brabants Dagblad 5 november 2014 |
Overlast Spoor Vughterweg 53 - 67
Geplaatst 1 november 2014 namens Bert (L.J.M.) Rosendaal (Vughterweg 57)
Na afloop van de Algemene Leden Vergadering van Buurtvereniging Vughterpoort in het
gebouw van Brand Loyalty heb ik even met een gastspreker over ons probleem voor wat betreft ‘bonken’ in het spoor ter
hoogte van de woningen Vughterweg 53 tm 67 te ‘s-Hertogenbosch gesproken.
Sinds de werkzaamheden aan en langs de sporen op
het traject ‘s-Hertogenbosch – Vught (direct grenzend aan de achterzijde van
boven vermelde woningen), waarbij nieuwe portalen zijn aangebracht, railsen
zijn doorgezaagd, leidingen en bakken/kisten langs de sporen in de grond zijn
gelegd etc., is er een grote toename van geluidsoverlast en trillingen door
passerende treinen.
De nieuwe lassen in de railsen zijn niet goed en
mogelijk is er zelfs sprake van breuken in de railsen, waardoor passerende
treinen een hard gebonk cq ‘kedeng’-geluid en trillingen veroorzaken.
Tot op heden is door mij, mede namens bewoners
van genoemde woningen, onderstaande ondernomen om dit probleem verholpen te
krijgen.
- Op 25 april 2014 heb ik namens de bewoners van
deze geluids- en trillingsoverlast melding gemaakt bij de heer M. Hendriks van
Publiekscontacten van ProRail. Er zou een aannemer op afgestuurd worden om dit probleem op te lossen.
- Op 08 mei 2014 was het probleem nog steeds
niet verholpen en heb ik hier weer melding van gemaakt bij de heer Hendriks.
Hij vertelde dat er in week 25 (16 tm 22 juni 2014) een 52-urige
buitendienststelling zou zijn en dat dan alles gerepareerd zou
worden.
- Op 23 juni 2014 was dit probleem nog steeds
niet verholpen. Ik heb van de plekken in de railsen, aan de achterzijde van de
woningen Vughterweg 59 en 61, foto’s en film van passerende treinen met hun
gebonk gemaakt en naar ProRail Publiekscontacten
gemaild. De heer Hendriks had mij een ontvangstbevestiging hiervan gemaild en
geschreven dat hij deze had door gestuurd naar zijn collega’s, die met deze
kwestie belast waren en die de sporen
inspecteerden.
- Op 02 juli 2014 heb ik bij de heer Hendriks
van Publiekscontacten beklag gedaan dat er nog steeds geluidsoverlast door
gebonk van passerende treinen achter onze woningen was.
- Op 27-28 juli 2014 werd het gebonk erger en op
nog meer plaatsen (van onze woningen in de richting van de Loopbrug
Isabellalaan). Weer gemaild en verzocht om een spoedige oplossing.
- Op 29 juli 2014 geeft mevrouw J. Smits mij
antwoord dat op 4-5 augustus en 28-29 augustus 2014 ‘lijnlassen’ vervangen
zouden worden.
- Op 04 september 2014 zag ik dat op diverse
plaatsen ter hoogte van de loopbrug nieuwe stukken rails en lassen waren
aangebracht (zie bijgevoegde foto’s 5434 en 5436)
5434 |
5436 |
en waarmee het gebonk
daar (nagenoeg) was verholpen. Op de plekken achter onze
woningen, ter hoogte van het witte ronde, met zwart omrande, spoorverkeersbord
(zie bijgevoegde foto 5432)
5432 |
en de bakken/kisten langs de railsen, was nog
steeds niets gedaan. Het gebonk was/is daar nog steeds
aanwezig.
- Op 07 september 2014 heb ik van deze plek weer
foto’s van de verhoogde bakken/kisten in de grond naast de rails en de
openstaande railsverbindingen gemaakt en naar Publiekscontacten gestuurd.
- Op 15 september 2014 mailt Hendriks dat hij
het vervelend vond dat de geluidsoverlast nog steeds niets was opgelost. Al
mijn info en foto’s had hij weer doorgespeeld naar collega’s die het spoor
inspecteren. Hij
zou mij berichten indien hij een
inhoudelijke reactie had ontvangen.
- Op 25 september 2014 heb ik gebeld met de heer
Hendriks en hem gevraagd waarom het geluidsprobleem achter bij onze huizen nog
steeds niet was verholpen? Probleem veelvuldig door mij gemeld/aangekaart en dit speelt nu al vanaf april 2014!
De later gemelde plekken met bonk-problemen op genoemd spoortraject zijn wel
hersteld of verbeterd!
Hendriks zei dat hij alles had
doorgespeeld naar de assistent trajectmanager + aannemer, die er mee bezig
zouden zijn. Hij mocht mij van deze personen geen namen, telnummers of
e-mailadressen verstrekken.
Aan Hendriks gevraagd of ik het
Ministerie moest aanschrijven? Hij raadde mij aan om dit probleem via de
Gemeente aan de kaak te laten stellen. Ik heb hem gevraagd, omdat ProRail toch
beheerder en veroorzaker is, waarom de Gemeente hierbij betrokken
moest worden. Volgens Hendriks had de Gemeente regelmatig contact met ProRail
en kon zij meer druk uit oefenen.
Ik zei Hendriks dat wij door dit gebonk
al vanaf april 2014 tot op heden een slechte nachtrust hadden en ook wanneer
wij in onze tuinen zijn, ondervinden wij hiervan heel erg veel overlast.
Volgens Hendriks was het een moeilijke
kwestie omdat er in dit geval meerdere partijen bij betrokken waren!?
Vervolgens heb ik Hendriks verzocht de traject-manager mijn gegevens te
verstrekken om hem/haar dan maar met mij contact op te laten nemen.
Hendriks zou dit doen, maar ik ben daarna nooit over dit probleem door een
manager van ProRail benaderd.
- Op 02 oktober 2014 wederom naar
Publiekscontacten gebeld en naar chef-manager-baas gevraagd. Een teamleider zou
mij terug gaan bellen.
- Op 06 oktober 2014 gebeld door
teamleidster Publiekscontacten mevr. E. Jonker. Zij wilde eerst het dossier
bekijken en zou mij terug bellen.
- Op 16 oktober 2014 deelde mevr.
Jonker mee dat de ‘inspecteur-baan’ = technisch verantwoordelijke zelf ter
plekke wilde gaan kijken.
- Op 29 oktober 2014 deelde mevr.
Jonker mee dat volgens inspecteur-baan:
- de lassen in
de railsen wel goed zouden zijn;
- de lassen bij
genoemde bakken/kisten zgn. ES-lassen waren en dat deze ook goed waren;
- dacht dat het
geluid tussen het NS-geluidsscherm en de geluidsmuur Randweg meer en anders
was;
- het geluid
mogelijk door deze muur en de loopbrug Isabellalaan weerkaatst zou worden.
Ik heb mevr.
Jonker meegedeeld dat dit onbestaanbaar was, omdat het NS-geluidsscherm er al
meer dan 20 jaar stond, dat de geluidsmuur Randweg en de loopbrug Isabellalaan
er ook al vanaf 2010 waren en dat genoemde bonken
voor de spoorwerkzaamheden van begin 2014 er niet waren. De extra
geluidshinder die wij ervaren door dit bonken en daarbij de extra trillingen
zijn tijdens cq direct na genoemde werkzaamheden
in begin 2014 ontstaan.
Vervolgens heb
ik mevr. Jonker nogmaals verzocht dit probleem op te (laten) lossen. Mevr.
Jonker zou Relatiebeheer van ProRail hierover contact op laten nemen met de
Gemeente ‘s-Hertogenbosch.
Indien dit geluidsprobleem al niet
opgelost kan worden, wat staat ons dan te wachten als het spoorboekloos rijden,
PHS en de uitbreiding met een 4e spoor gerealiseerd zijn? Er zullen in de
nabije toekomst misschien meer en nog grotere problemen ontstaan, die dan ook
niet opgelost (zullen) worden?
Deze geluidshinder gaat ten koste
van onze (nacht) rust, woon- en leefgenot en onze gezondheid.
De waarde van onze woningen zal
door bovenstaande enorm dalen en misschien zelfs onverkoopbaar worden. Er zal
sprake van planschade zijn!
Gemeente, wij willen u
hierbij verzoeken om stappen te ondernemen om ProRail op korte termijn aan te
zetten tot het treffen van adequate maatregelen, zodat deze (extra)
geluidshinder (gebonk) en trillingen weg genomen worden.
Mogelijke oplossingen:
na hernieuwd onderzoek geluidssituatie (elke 5 jaar,
laatste in 2011), waar wij, door deze kwestie, nu al in plaats van in 2016
dringend aan toe zijn:
- de lassen-openstaande railsen ter hoogte van
de bakken/kisten vernieuwen-veranderen-verbeteren;
- geluidsscherm van ProRail-NS, tevens in
verband met de komst van een 4e spoor, het spoorboekloos rijden, het PHS en
vanwege de Boog Meteren-Boxtel , waardoor een veel grotere intensiteit
spoorgebruik, verhogen tot minimaal 4.00 m. boven
maaiveld;
- gedifferentieerd rijden van zowel goederen-
als personentreinen.
Overigens is, zoals gesteld werd tijdens boven
vermelde vergadering, tot op heden noch door het Rijk noch door ProRail
toenadering met bewoners gezocht voor het maken van een 0-opname met betrekking
tot de GeluidsProductiePlafonds.
Heeft u hier misschien al iets over vernomen?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten